יהיה צורך לשנות את הסכם השלום של ישראל – מצרים

    שלמה ריזל No Comments on יהיה צורך לשנות את הסכם השלום של ישראל – מצרים
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ביקורו של מלך סעודיה – סלמאן בן עבד אל-עזיז בקהיר לא יורד מסדר היום. כזכור, שתי המדינות הודיעו על הקמת גשר יבשתי ראשון מסוגו שיחבר ביניהן מעל הים האדום, ואמש הודיעה מצרים שהאיים טיראן וסנפיר בים האדום יהיו שייכים לסעודיה וזאת במסגרת שרטוט מחדש של הגבולות הימייםעל ידי המדינות.

    בהודעת הממשלה נמסר כי "המלך הסעודי עבד אל-עזיז ביקש בינואר 1950 ממצרים לספק הגנה לשני האיים. מצרים נענתה לאותה בקשה וסיפקה הגנה לשני האיים מאז אותו תאריך", לדברי מצרים "מדובר בהישג חשוב".

    בנוסף, הלילה מפרסם העיתון הממסדי המצרי 'אל-אהראם' כי מצרים וישראל ניהלו לאחרונה מגעים בעניין שרטוט הגבולות הימיים שסוכמו בסוף השבוע האחרון בין מצרים לסעודיה במהלך ביקורו של סלמאן מלך סעודיה בקהיר.

    על פי העיתון, הצד המצרי עדכן את ישראל בכל ההתפתחויות הקשורות לשרטוט הגבולות, בהם העברת השליטה על האיים סנפיר וטיראן לסעודיה.

    עוד נטען בעיתון כי אם ישראל תסכים לשינויים בגבולות הימיים, הרי שיהיה צורך בשינוי הסכם השלום בין הצדדים, ולדברי העיתון ישראל לא הביעה התנגדות להצעה המצרית.

    ומסעודיה לחמאס. גורמי ביטחון בכירים במצרים דיווחו כי שני סבבי השיחות האחרונים בין משלחת חמאס למודיעין המצרי בקהיר הסירו את חילוקי הדעות המהותיים בין הצדדים, וזאת הודות לנכונות חמאס לשבור את הקיפאון עם מצרים, כך דווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען".

    על פי הדיווח, היחסים במישור הפוליטי והביטחוני בין הצדדים השתפרו באופן ניכר וכי חמאס הראה נכונות למנוע חדירות לכיוון סיני דרך המנהרות. הצד המצרי הודיע שאם כוונות חמאס אכן כנות – הדיון על פתיחת מעבר רפיח באופן קבוע יתקיים בקרוב מאוד.

    וכעת לפרשנות: הדיווח הבוקר על "ההבנות" בין מצרים לחמאס הם ההדים הראשונים לביקורו של מלך סעודיה סלמאן במצרים בשבוע שעבר. המלך סלמאן שידוע כציני מאוד בכל הקשור לשיעים מנסה מאז עלה לשלטון להקים ציר סוני יציב וחזק מול האיראנים וחיזבאללה.

    העובדה שמצרים מסוכסכת עם חמאס מקשה עליו להקים את הצער הזה ולכן הוא דוחף את המצרים להגיע להבנות עם חמאס למרות השנאה המצרית לחמאס. השלב הבא שלו הוא להשלים בין מצרים לטורקיה שיכולה לשמש כשחקן מרכזי בעניין, אבל האיבה בין סיסי לארדואן, שהאחרון כינה את סיסי רודן מקשה על כך. סלמאן ינסה לגשר גם על הפערים האלו ולכן הוא גם אמור לבקר בקרוב בטורקיה.

    בנוסף, הגשר מעל מיצרי טיראן שיוביל בין סעודיה למצרים. מבחינת הכלכלה המצרית מדובר בהצלת חיים. החשש של ישראל הוא שגשר כזה שעומד בגובה של כמה עשרות מטרים מעל מיצרי טיראן הבינלאומיים שמהווים את הדלת האחורית לכלכלה ולצבא – כולל בעימות מול איראן, הוא שבאמצעות הגשר יוכלו לחסום את המיצרים על ידי הצבת טילים וכלי נשק על גביו. יחד עם זאת בעת הנוכחית האינטרסים של ישראל בשיתוף פעולה עם מצרים וסעודיה גוברים על החשש הזה שנמצא בבדיקת משרדי הממשלה בישראל.



    0 תגובות